Skip to main content
GÆSTEUNDERVISER

Christina von Bülow

“Lars Gullin-prisen 2022 gik til den danske altsaxofonist Christina von Bülow. Hun er blevet inspireret af stilskabere som Stan Getz og Lee Konitz og har udviklet sin egen stil, der er stærkt forankret i traditionen. Takket være hendes følelsesladede, inderlige, fantasifulde spil og strålende improvisationer og en stor fortrolighed med formsproget, er hun med til at bringe musikken til live på en måde, der gør den tidløs. Hun fanger et “nu”, jazzens essens og ånd, i sit spil.

Hun har ledet flere egne grupper i Danmark, såsom Silhouette med saxofonisten Fredrik Lundin. Navnet var taget fra en af ​​Lars Gullins kompositioner og gruppen var i høj grad baseret på Gullins musik.
Hendes saxofonspil har fået verdensomspændende opmærksomhed, og hun er en eftertragtet musiker. I Sverige har hun spillet med trompetisten Jan Allan og hun har været en tilbagevendende gæst i Bernt Rosengrens kvartet.
– Lars Gullin Selskabet, 2022″

Kort og råt:

Christina von Bülow voksede op med jazz, da hendes far (Fritz von Bülow) var jazzguitarist, og udviklede tidligt en stor kærlighed til brasiliansk musik også, ved siden af jazzmusikken, der allerede var en naturlig del af hendes liv.

I teenageårene begyndte Christina at spille fløjte og skiftede senere til altsaxofon, der har været hendes hovedinstrument lige siden. Fra 1986-1990 studerede hun på Rytmisk Musikkonservatorium i København.

I 1990 fik Christina den unikke chance at tage privattimer hos Stan Getz i hans hjem i Malibu, et år før han døde. Han tog imod hende med stor gæstfrihed, de mødtes adskillige gange og hun tilbragte mange inspirerende timer med ham under sit 2 måneder lange ophold i Los Angeles. Han blev som en mentor for Christina.

En anden vigtig mentor har været den legendariske altsaxofonist Lee Konitz, som Christina har været så heldig at møde mange gange i København. Hun har deltaget i hans clinics, taget privattimer hos ham og har også haft den store glæde at spille koncerter med ham ved flere lejligheder. Sidst ved to dejlige koncerter i Danmark, marts 2011.

Christina von Bülow har stadig den samme passion for den “klassiske” jazzmusik, som hun havde for 30 år siden og bliver aldrig træt af at spille en standard eller en anden god melodi, og når atmosfæren er i orden og bladet ligeså, elsker hun ganske enkelt altsaxofonens syngende tone.

Christina von Bülow har en masse vidunderlige musikere i og omkring København og er så heldig at spille med nogle af dem i mine forskellige bands. Hun har ledet sine egne grupper i årtier og havde sit første “gennembrud” med sin egen trio, Christina von Bülow Trio (Jacob Fischer, guitar, Jens Skou Olsen, bas), da hun i 1993 begyndte at arbejde sammen med den svenske stjernetrompetist, Jan Allan, med hvem hun indspillede sit første album i eget navn i 1994. Igennem årene har hun indspillet 4 cd’er med denne trio, og senere 2 cd’er mere med et nyere band med pianisten Ben Besiakov, Bülow/Besiakov Quartet. Denne gruppe har i adskillige år arbejdet sammen med en anden svensk stjerne, tenorsaxofonisten Bernt Rosengren. Bas og trommer tager Daniel Franck og Frands Rifbjerg sig kærligt af.

Igennem årene har Christina iøvrigt spillet med musikere som: Rune Gustafsson, Georg Riedel, Herlin Riley, Allan Botschinsky, Putte Wickman, Doug Raney, Marilyn Mazur, Mikkel Nordsø, Danmarks Radios Bigband, m.fl.

Priser

Nomineret til Danish Music Awards for årets bedste jazzudgivelse, 2001 (‘West of the Moon’) og 2004 (‘A Primera Vez’)
JASA Pris (1994)
Ben Webster Pris (2002)
Palæ Pris (2009)
Bent Jædig Pris (2013)
Vigtigste indspilninger

Christina von Bülow Trio:

‘The very thought of you’ (Music Mecca, 1994)
‘Solitude’ (Music Mecca, 1997)
‘West of the moon’ (Music Mecca, 2001)
‘Forelsket i København’ (Metorion, 2004)
Bülow/Besiakov Quartet:

‘A Primera Vez’ (Music Mecca, 2004)
‘Heartaches’ (Music Mecca, 2007)
Horace Parlan Trio:

‘My Little Brown Book’ (Stunt Records, 2007)
Silhouette:

‘Silhouette’ (Stunt Records, 2011
Aakjær i Toner:

‘Aakjær i Toner’ (Gateway 2012)