Elektronisk musik PÅ ENGELSHOLM HØJSKOLE
Elektronisk musik på Engelsholm er ikke bare musik på computer. Vi udfordrer hvad musik er og dykker ned i både traditionelle, avantgarde, og moderne kompositionsteknikker. Det er hård 4-i-gulvet tech-house og ambient lyd-kunst side om side.
Den elektroniske musik er nemlig både velegnet til at producere radio-venlige danse-tracks og til at udforske og udfordre selve musikkens fundament. Nogle gange på samme tid.
På Engelsholm Højskole arbejder vi på linjen for elektronisk musik med ugebaserede projekter. Hver uge kan du forvente at blive kastet ud i nye inspirationer og teknikker. Alle kan være med uanset om du har erfaring eller ej.
Tjek ud hvilke ugeprojekter og temaer med vi arbejder med i nedenstående:
ELEKTRONISK MUSIKVÆRKSTED
ALTERNATIVE LYDKILDER
Siden det blev muligt at optage lyd på bånd, har kreative lydkunstnere også brugt de optagne lyde til at lave deres kunst med. Der går en lige linje fra 30’ernes hörfilm over 50’ernes musique concrete til Björk og Matmos, der bygger beats af industrilyde og lyde, der kun eksisterer i den digitale sfære. Det er samtidig lyde, der sætter spørgsmålstegn ved, hvad det gør ved musikken. Man kan genkende lydenes ophav og tydeliggør den flydende overgang fra lyd til musik. Vi laver nedslag i den elektroniske musikhistorie – men først og fremmest skal vi selv ud og prøve det af. Optage og generere vore egne lyde, klippe dem i småstykker, strække dem ud af facon, bygge rytmer, melodier og lydcollager af det.
Syntese
Et forløb der handler om at arbejde med – og forstå – et af de mest udbredte, fleksible og grundlæggende instrumenter i den elektroniske verden; synthesizeren. Forståelsen af de basale principper i syntese er relevant i forhold til næsten al elektronisk musik, ligesom det sætter dig i stand til at betjene hundredevis af legendariske instrumenter. Vi kigger på, lytter til, og gør os erfaringer med: waveforms, oscillatorer, lfo’er, filtre, envelopes, modulationsmuligheder og meget mere.
LIVE. ELEKTRONIK SOM INSTRUMENT
Hvordan spiller du live med din computer? Det skal vi øve os på. Vi forbereder lyde og loops, sætter knapper på effekter, forbereder vores numre og øver os. Og øver og øver og øver lidt mere, for at få den bedst mulige performance ud af det.
Til slut holder vi en koncert for resten af skolen. Det bliver muligvis vores første koncert, men det bliver helt sikkert ikke den sidste. Linjefaget Audiovisuel kunst og VJing laver visuals til koncerten.
MINIMALISME
Bliv bekendt med nogle af principperne bag minimalistisk musik: Fra avantgardens horrible provokationer til organiske, hypnotiske og repetitive mønstre. Teknikkerne og ideerne vi arbejder med, kan anvendes i alle genrer til b.la. trommeprogrammeringer, opbygning af pads, tema- og bassline komposition.
TILFÆLDIGHEDSPRINCIPPER
Et af de helt afgørende steder, hvor den elektroniske musik sætter sig igennem i forhold til andre typer af kompositioner, er der hvor maskinen overtager ikke bare tekniske, men også kompositoriske opgaver.
Med den rigtige (læs: forkerte) brug af elektronikken, kan vi gennem sådan noget som tilfældighedsgeneratorer få computeren til at hjælpe os ud afkroge af vores musikalitet, vi end ikke vidste fandtes.
Songtronica
Sammen med linjefaget Sangskrivning skal vi blande de to tilgange: elektronisk musik og klassisk sangskrivning. Du kan som sangskriver forvente at blive klogere på studieproduktionen som kunstform. Som elektronisk musiker kan du forvente at komme til at arbejde med udgangspunkt i det, der er den historiske baggrund for næsten al musik – melodi og tekst. Alle kan forvente at blive udfordret på deres felt og uden tvivl blive dygtigere som komponister.
SOUNDSCAPE
Vi kaster os over ideen om lyd som et landskab. Et landskab man kan gå på opdagelse i. Vi arbejder med teknikker til at gøre vores lyddesign engagerende og interessant. Samtidig stiller vi spørgsmålet om, hvad der sker med musik, som ikke har opbygning eller progression som primær funktion og ser, hvad der kommer ud af at tænke det mere som et øjebliksbillede end som en film.
MIXING
En uge hvor vi dykker ned i den grundlæggende disciplin at mixe lyd. Hvilke effekter opfylder hvilke formål, hvad betyder de mange parametre, der kan skrues på, og hvordan løser jeg eventuelle problemer med at få musikkens mange elementer til at lyde godt sammen?
Mixing er på én gang en helt grundlæggende værkstedsdisciplin inden for elektronisk musik, og samtidig et af de mest magtfulde redskaber i den kreative proces, og vi skal omkring både håndværket og kreativiteten.
Praktikanter fra konservatoriet
I efterårssemestrene får vi besøg af 2.års-studerende fra DIEM, den elektroniske musikuddannelse på Det Jyske Musikkonservatorium. Som et led i deres uddannelse skal de prøve at undervise i to uger, og det er ikke til at vide, hvad de vil finde på, men det plejer bestemt ikke at være kedeligt. Forvent at blive udfordret. De vil samtidig kunne give et indtryk af studiemiljøet på DIEM, og hvad der kræves for at komme ind på uddannelsen.
Procesudstilling
På Engelsholm betragter vi hele den kreative proces som en væsentlig del af læringen. Procesudstillingen er et initiativ, der fokuserer på at give indblik i den kunstneriske praksis, herunder de udfordringer og fejl, der opstår undervejs, frem for blot at fremvise færdige kunstværker.
Formålet er at lære af hinandens erfaringer og arbejdsprocesser samt give en forståelse af, hvordan der arbejdes på værkstederne og på linjefagene. Procesudstillingen giver os samtidigt mulighed for at reflektere over, hvad det vil sige at udstille sine værker for andre og mødet mellem værk og beskuer.
Fordybelsesuger
Fordybelsesugerne ligger i slutningen af semesteret og er en øvelse i at omsætte kunstnerisk tænkning til praksis. Her får du mulighed for at arbejde intensivt og i dybden med et selvvalgt projekt, hvor du kan gå på opdagelse i forskellige materialer, teknikker og temaer fra undervisningen eller udforske helt nye idéer. Du kan vælge at arbejde tværfagligt, alene eller sammen med andre. Processen inkluderer alt fra idégenerering, beskrivelse og argumentation til planlægning og udførelsen af dit produkt eller værk. Fordybelsesugerne afsluttes med en offentlig udstilling, hvor alle er velkomne.
Det siger eleverne
Oplev værkstederne, mød eleverne, snak med underviserne og mærk stemningen. Kig gerne forbi og få en rundvisning.