Skip to main content

ENGELSHOLM STÆVNET

Jazz, songwriting og elektronisk musik. 

Kursusleder: Jakob Bonderup

Engelsholmstævnet er landets største kreative, rytmiske sammenspilskursus eller musikstævne, hvor nogle af de allerbedste danske musikere, producere og sangskrivere, og internationale topnavne optræder som instruktører.

Gæstelærer 2025

Brad Mehldau

Vi er utrolig stolte af at kunne præsentere den superstjerne på Engelsholmstævnet. Det er yderst sjældent, at Mehldau optræder i rollen som underviser, og i Danmark er det formodentlig kun Engelsholm, der har haft held til at gøre det. Mehldau har 2 gange tidligere – i 2011 og 2017 – besøgt stævnet, og begge gange har det været en helt særlig oplevelse at møde et af tidens største musikere.

Brad Mehldau har siden 90’erne markeret sig som en af tidens største jazzpianister og en fremragende bandleder. Mehldau blev født i 1970 og i 1988 drog den unge pianist til New York for at hellige sig musikken. Han studerede jazz på “The New School for Jazz and Contemporary Music”.

Op gennem halvfemserne optrådte Mehldau som pianist i en del forskellige konstellationer og medvirkede på adskillige albums, deriblandt to med saxofonisten Joshua Redmans gruppe.

“Introducing Brad Mehldau,” lyder den passende titel på Mehldaus første album i eget navn fra 1995. En plade der byder på to forskellige konstellationer. Til pladens ene halvdel, tog Mehldau den fremragende rytmegruppe bestående af trommeslageren Brian Blade og bassisten Christian McBride, med sig fra tiden med Redman, men på albummets anden del var det to mindre kendte navne, bassisten Larry Grenadier og trommeslageren Jorge Rossy, der gjorde Mehldau selskab.

De to sidstnævntes betydning for Mehldaus videre musikalske virke kan vel næppe overvurderes. Trioen blev en fast konstellation, og udviklede sammen, over ni albums på lige så mange år, et sammenspil og en klanglig forståelse der kan måle sig med alle tiders allerstørste jazztrioer.

Mehldaus største force er en evne til at formulere et originalt og friskt udtryk uden at sprænge jazzmusikkens rammer. Til tider et meget intellektuelt udtryk, men altid funderet på en sprød klanglig skønhed, en fremragende rytmisk sans og en fænomenal improvisatorisk evne.

Ofte har Mehldau trukket pop- og rocknumre ind i sit musikalske univers. Hans udgivelser byder på en hel del fremragende versioner af forskellige Radiohead numre: Paranoid Android, Exit Music (for a film) og Knives Out, men også Beatles, Paul Simon og Nick Drake er blevet trukket gennem Mehldaus jazztransformator.

Den over tyve minutter lange udgave af Paranoid Android fra soloalbummet “Live in Tokyo”, er måske det bedste eksempel på Mehldaus evne til give såvel jazzen, som de numre han kaster sig over, nyt liv, og en formidabel demonstration af Mehldaus evne til at improvisere over ikke blot et tema, men over gigantiske, nærmest symfoniske, strukturer. På albummet “Love Sublime”, har Mehldau bevæget sig fra symfoniske strukturer og hen mod moderne klassisk, bl.a. i samarbejde med verdens måske største operasopran, Renee Fleming.


Undervisningen og holdvalg

Når du tilmelder dig, melder du dig på en af de udbudte workshops i sammenspil, produktion eller sangskrivning under ledelse af en af nedenstående instruktører. I løbet af stævnet får du derudover besøg af de øvrige instruktører, der dagligt roterer mellem holdene. Det giver et frisk pust og gør, at den instruktør, der matcher dit instrument, får hørt dig i sammenspilssituationen.

Der er koncerter, foredrag, samlinger, instrumental clinics. Derudover kommer der undervejs besøg af andre personligheder fra det pulserende musik- og kulturliv.

Vi beder om, at man prioriterer mindst 2 hold i udgangspunktet, så vi har en “retning” på dine ønsker.
Samtidig er der ingen statsgaranti for, at man nødvendigvis havner på sine førstevalg.
Vi forsøger selvfølgelig at opfylde dine ønsker, men sætter holdene ud fra devisen: at det at komme på et så homogent hold som muligt er endnu vigtigere, end at få en given instruktør. Derfor kan der undtagelsesvist være nogen, der ikke har fået sine primære prioriteringer, men al erfaring viser, at holdsammensætningen er den vigtigste succesfaktor for et godt stævne.

NB! – selv om tilmeldingen til stævnet er åben, kan der opstå venteliste på de enkelte instrumentgrupper.

Udstyr og instrumenter

Medbring instrumenter, forstærkere, mikrofoner, stativer og kabler til eget brug.
Hvor der er sanger(e) på holdet, vil der være opstillet et sanganlæg. Ligeledes vil der som udgangspunkt være klaver eller keyboard til rådighed på de relevante hold.
Du må dog meget gerne medbringe eget keyboard. Er du i tvivl mht. instrumenter/grej, kan du kontakte stævnelederen på jakob@engelsholm.dk.

Det er muligt at låne/leje i begrænset omfang, dog kun efter forudgående kontakt.

Her er en film fra 2015-stævnet, der giver et indblik i atmosfæren på stævnet

Hvert år suppleres stævnet med en særlig (typisk international) gæsteunderviser.

Studie og ungdomsrabat:
Spar næsten 50%

Statens Kunstfond støtter unges deltagelse på stævnet.
Er du under 25 år eller MGK- eller konservatoriestuderende, får du stævnet til 2.950 kr. Stævnet koster normalt 5.750 kr., hvis du vil bo på flersengsværelse. Der er forhåndsreserveret pladser til deltagere i denne kategori.

HOLDET i 2025

Magda Giannikou Engelsholm Højskole Sammenspil Komposition Sang

CREATIVITY

På dette hold arbejdes der med en kombination af Magdas numre og numre, som deltagerne måtte medbringe. Genremæssigt er der både højt til loftet og langt til ydervæggene.

Magda er en fantastisk arrangør og producer, der elsker at gribe musikken i rummet. Forvent at der vil blive arbejdet med alle tænkelige aspekter af musikken fra de mindste detaljer til de helt store linjer.

Det er ikke et krav, at man kan læse noder, men det kan være en hjælp.

Rytmegruppe, blæser, div. og vokal

Underviser Magda Giannikou (Gr/US)

Sahra da Silva Engelsholm Højskole

Feel The Music

På dette hold tager vi udgangspunkt i et mix af soul, blues og gospel. Vi vil spille både gamle klassikere og nyere sange, med fokus på ærlig musikalsk formidling, flerstemmig sang og grounded og groovy sammenspil.

Repertoiret vil bestå af umiddelbart enkle sange, så der er plads til at udforske og ekspandere den følelsesmæssige dybde i musikken og genrernes traditioner.

Denne uge handler ikke kun om at spille noderne – men om at komme helt ned i de autentiske lag, musikken rummer. Sammen vil vi prøve at finde ind til det ærlige, følsomme og autentiske nærvær i musikken.

Vokaler, rytmegruppe + evt. blæsere.

Underviser: Sahra da Silva

Cornelia Nilsson Engelsholm Højskole Sammenspil Trommer

TIME

På dette hold vil vi snakke om og udforske time i forskellige kontekster. På hvilke måder opfatter vi time? Findes time i fx rubatospil og hvordan?

Vi vil eksperimentere og arbejde med materiale, som strækker fra straight ahead til avantgardistisk jazz.
Vi vil arbejde både på gehør og med noder.
Fokus ligger på holdet som en enhed – kodeord er samspil, sound og nærvær. 

Besætning: Rytmegruppe, blæsere, vokal 

Underviser: Cornelia Nilsson

Jesper Bodilsen Engelsholm Højskole Sammenspil Kontrabas

DIG THE MUSIC

På dette sammenspilshold skal vi blive bedre til at forstå, hvordan musikken er bygget op og lege med alle aspekter af sammenspillet i gruppen. Du bliver bedre til at forstå, hvad der foregår, mens musikken spiller, og hvordan I får den til at swinge og blive mere interessant.

Med et repertoire, der kan spænde fra swingende jazz standards til hippe groves og original musik, dykker vi ned i musikkens inderste væsen og leger med underdelinger, rytmer, form og vigtigst af alt IMPROVISATION.

Rytmegruppe, blæsere og vokal

Underviser: Jesper Bodilsen

Søren Møller Engelsholm Højskole Sammenspil Komposition Klaver

NEW YORKER JAZZ

Søren Møller’s New Yorker Jazz er for den øvede nodelæser og deltageren med meget sammenspilserfaring, der ønsker at blive udfordret, lære og opleve musikken sammen på holdet. Inspireret af musiklivet i jazzens pulserende hovedstad New York, blander vi musik fra alle genrer og perioder i musikhistorien.

Vær forberedt på en free-jazz intro, der leder til en jazz-arrangeret rocksang med forskellige soli, for at ende i en smuk klassisk koral. Vi udfordrer os selv og hinanden og kommer så dybt ind i musikken, vi kan.

I det ugentlige forløb arbejder vi med rytmik og improvisation, tradition og fornyelse af de enkelte instrumentroller i en ensemble sammenhæng. Forvent en inspirerende uge med masser af musikalsk fællesskab, inspiration og lidt at øve på hjemme.  

Rytmegruppe, blæsere og vokal

Underviser: Søren Møller

Per Gade Engelsholm Højskole Sammenspil Guitar

E-JAZZ

Vi skal på dette hold beskæftige os med den mere funky side af jazzen. Vi vil arbejde med ostinatbasserede grooves og improvisere over enkle harmoniske strukturer som basis.

Derudover vil vi dykke ned i ‘odd meters’ (skæve taktarter) og samtidigt tage fat i mere komplekse akkordstrukturer, hvor vi i denne fase også vil berøre den teoretiske del af musikken.

Det er fedt, hvis du har nogenlunde styr på dit setup, og her tænkes der på dit grej, som du selv medbringer. Kodeordet er time, frasering og den gode melodi.

Rytmegruppe og melodiinstrumenter. Ingen vokal.

Underviser: Per Gade

Juliane Gralle

SWING OG MAINSTREAM

Vi tager udgangspunkt i den store amerikanske sangskat, men prøver også at give numrene vores eget præg. Vi laver arr. sammen og prøver at få en lille blæsersektion til at lyde som et swing bigband. 

Besætning: vokal, 3-6 blæsere og rytmegruppe. Medbring gerne egne arr.

Underviser: Juliane Gralle

Claus Waidtløw Engelsholm Højskole Sammenspil Saxofon

JAZZ

Vi vil arbejde med sammenspil og improvisation og alt hvad dette indebærer. Vi kommer til at spille numre med faste strukturer og ”normale” harmoni forløb, men også musik med mere åbne former og frie strukturer.

Udgangspunktet er min – og måske jeres(?) – musik, blandet med nye og gamle jazzklassikere.

Det primære mål for ugen må være, at spille så meget som muligt og forhåbningsvis gå vi alle herfra en lille smule klogere på musik og med ny inspiration i bagagen.

Man vil blive præsenteret for en del noder, så nodelæsnings erfaring vil være en fordel.

Rytmegruppe, blæsere og vokalist(er) er velkomne.

Underviser: Claus Waidtløw

Percy Pursgolve

SOUL JAZZ

På dette hold kommer vi til at hygge os med musik a la Cannonball Adderley, Lou Donaldson og Lee Morgan. Det bliver numre, som ikke er alt for komplicerede harmonisk, så der kan fokuseres på rytmik, nærvær og spilleglæde.

Underviser: Percy Pursglove (UK)

Kathrine windfeld Engelsholm Højskole

Contemporary Jazz

Vi arbejder på et ambitiøst niveau med moderne jazzkompositioner med fysiske grooves og spændende, utraditionel harmonik. Det er en stor fordel, hvis man er en rutineret nodelæser og gerne vil udfordres inden for jazzens moderne tonesprog.

Vi vil lave konkrete rytmiske øvelser og undersøge forskellige tilgange til improvisation, kreativt akkompagnement og solospil, der brænder igennem. Vi vil evt spille stykker fra Kathrine Windfelds eget bagkatalog med fokus på et skarpt og lydhørt ensemblespil.

Rytmegruppe, vokal og 1-2 blæsere

Underviser: Kathrine Windfeld

Christian Hjelm underviser sangskrivning Engelsholm Højskole

HJELMS BAND

På dette hold skal vi dykke ned i både fortolkningens og original-kompositionens kunst , og afsøge hvor langt vi kan komme ud, musikalsk og åndeligt, som en samlet enhed.

Her er der ikke noget rigtig/forkert , ikke noget facit, andet end det som føles rigtigt.

Vi skal nørde arrangement , udtryk, lyden af instrumentet og vokalen, effekter og vende det vi troede var rigtigt på hovedet, for at genopdage.

Vi roder det hele til, hele ugen igennem og samler igen , låner tricks fra Phil Spectors Wall Of Sound æstetik , kaos og støj fra Velvet Underground , og minimalisme, DIY og ‘bedroom recordings’ fra artister som Frank Ocean og Billie Ellish og hvad vi ellers har lyst til at smide i gryden. Rytmegruppe, sangere og andet godt.

Underviser: Christian Hjelm

portræt af Carlo Becker

SANGSKRIVNING

En god sang er en katalysator. Den åbner op for noget: en tanke, en følelse, en stemning, en fantasi. Det associationsapparat vi hver især går rundt med skal derfor trænes i “at kunne tale” gennem sange, hvad enten du skriver i stil med Rihanna eller Scott Walker.

Du vil blive præsenteret for analyser og konkrete værktøjer til, hvordan du kan forstå og udvikle din egen sangskrivning. Fx griber vi ind i din vers- og omkvædsskrivning, tekstskrivning og grundlæggende formforståelse. De små faglige oplæg vil være katalysatorer for at du selv kan skrive løs og eksperimentere, og som opfølgning til hver skriveøvelse deler vi vores tanker om inspiration og beslutninger og forventninger, vi sangskrivere bygger vores praksis op med.

Kurset er både for dig, der skriver på analoge instrumenter og/eller på computer (bruger du computer, bør du selv medbringe). Du får lov at skrive på det instrument du selv ønsker. Har dit instrument usædvanlig karakter, bør du tjekke om skolen har et, du kan låne, ellers medbring også det selv. Carlo vil tage dig ved hånden og føre dig gennem en uge med masser af musik. De vil forsøge at vække din nysgerrighed og give dig grobund for nye indsigter, der både kan bruges til kommerciel og mere abstrakt moderne sangskrivning.
Forløbet slutter af med, at vi ligesom alle øvrige hold præsenterer noget af det, vi har arbejdet med, ved en fælles koncert fredag.

Underviser: Carlo Becker

Anders Ruby underviser Engelsholm Højskole

ELEKTRONISK KOMPOSITION

Kurset handler om at se sit kompositoriske virke fra nye vinkler, og få nogle konkrete værktøjer til at udforske sin musikalske horisont. Bliv udstyret med viden og kunnen til at komme ud i afkroge af din egen musikforståelse, som du ikke vidste, du havde.

Faget veksler mellem nogle på den ene side helt tekniske og konkrete værktøjer og håndværksdiscipliner, og på den anden side nogle kunstneriske og udforskende tilgange, der tilsammen giver et originalt og moderne take på dels at lave musik, og dels at udforske, hvad det overhovedet kan siges at være.

Elektronisk komposition handler primært om at lave musik på og med computeren. Vi tager oftest udgangspunkt i digitale kompositionsværktøjer, hvorfor en computer (helst en laptop) og et sæt hovedtelefoner kræves for at kunne deltage i undervisningen. Der undervises i og fra Ableton Live Suite, og det er en meget stor fordel, hvis man har den software installeret, når man kommer.

Anders Ruby har mange års erfaring som professionel musikproducer, og har arbejdet med både danske og internationale artister. Anders er også idéhistoriker og spejler gerne undervisningen i filosofihistorien.

Underviser: Anders Ruby


PRAKTISK

KORT OM OPHOLDET:

Under opholdet indkvarteres du på eget telt, flersengs*- eller enkeltværelse. Værelserne fordeler sig på tre forskellige bygninger: Stuehuset, Fæstalden og Slottet, som bidrager til dit ophold med hver deres charme og fordele. 

* Flersengsværelse kan betyde, at en soveplads er en madras på gulvet.

Har du spørgsmål om vores kurser, så ring til os alle hverdage mellem 8.00 og 14.00 på tlf: 7588 3555

Engelsholm Højskole EngelsholmStævnet
Engelsholm Højskole EngelsholmStævnet
Engelsholm Højskole EngelsholmStævnet
Engelsholm Højskole EngelsholmStævnet
Engelsholm Højskole EngelsholmStævnet
KURSUSLEDER

Jakob Bonderup er forstander på Engelsholm Højskole