Forstanderprofil for Engelsholm Højskole
Om Engelsholm Højskole
Engelsholm Højskole er en kreativ folkehøjskole beliggende på det smukke, historiske Engelsholm Slot i Vejle Kommune. Skolen er specialiseret i kunstneriske fag som musik, billedkunst, smykkedesign, digital kunst og VJing, elektronisk musik, fotografi, glaspustning, keramik samt mere generelle, refleksive fag inden for filosofi og litteratur. Med kunsten som optik undersøger vi verden og skaber et inspirerende fællesskab, hvor elever, undervisere og medarbejdere kan fordybe sig i kreativ udfoldelse og personlig udvikling. Skolen tilbyder både lange forløb og korte kurser, der appellerer til både nybegyndere og erfarne kunstnere, i nyrenoverede værksteder og omgivelser, der fremmer kreativitet og fællesskab. Vi søger nu en ny forstander, der kan lede skolen ind i en positiv fremtid med fokus på trivsel, samarbejde og respekt for den unikke kultur på en kunstnerisk højskole.
Skolen er veldrevet, har en sund økonomi og en god elevtilslutning, ligesom den afholder 8 velbesøgte årlige korte kurser af ca 1 uges varighed. Den stærke kunstprofil underbygges af et skema, hvor langt størstedelen af tiden bruges på elevernes respektive linjefag, og de fleste elever kommer med en stærk tilknytning til et bestemt fag på forhånd. Imidlertid er det en helt central del af skolens idé, at undervisningen aldrig fortaber sig i færdighedsindlæring eller snæver håndværksfaglighed, men altid bruger fagene som løftestang til en bredere livsoplysning. Det kommer blandt andet igennem fælles studiekredse, morgensamlinger og fredagssamlinger, men ligger samtidig som konstant linje igennem skolens kunst-syn, der tænker kunsten som en optik; en måde at gå til verden på overhovedet – undersøgende, nysgærrigt og åbent. Det skal du kunne se dig selv i.
Vi ved godt, vi kræver rigtig meget – men det fortjener Engelsholm Højskole. Vi ved også, at vi nok ikke kan få det hele. En ny forstander skal ikke presses ned i en skabelon, men vi vil gerne høre dine bud på rollen.
Stillingens formål
Som forstander for Engelsholm Højskole er du den øverste leder i en dynamisk institution, der både består af undervisere, køkkenpersonale, service, pedeller og administrativt personale. Din rolle er at skabe en tryg, inkluderende og inspirerende arbejdsplads, hvor alle føler sig set, hørt og respekteret. Du vil arbejde tæt sammen med bestyrelsen, medarbejdere, elever og eksterne samarbejdspartnere for at styrke skolens kerneopgave: at hjælpe eleverne til nysgerrigt gennem kunsten at udforske livet.
Vi søger en leder, der kan fremme en kultur baseret på tillid, empati og åbenhed – uden at overse den særlige opgave det er at lede en skole med mange forskelligartede mennesker. Samtidig repræsenterer du skolen i eksterne sammenhænge, hvor forstanderrollen også omfatter sikring af den fortsatte tilgang af elever.
Du indgår i et velfungerende ledelsesteam bestående af forretningsfører Annette Winum og viceforstander Anders Ruby.
Kvalifikationer og erfaring
- Uddannelse og baggrund: Relevant uddannelse inden for ledelse, pædagogik, kunst eller kultur. Erfaring fra ledelse i kreative eller uddannelsesmæssige miljøer, gerne fra folkehøjskoler eller lignende institutioner. Forståelse for den danske folkehøjskoletradition og dens værdier om demokratisk dannelse, livsoplysning, folkelig oplysning og fællesskab.
- Ledelseserfaring: Dokumenteret erfaring med empatisk og visionær ledelse, hvor du har skabt arbejdsglæde, tryghed og trivsel. Erfaring med at håndtere konflikter konstruktivt, implementere nye strukturer (f.eks. baseret på en Code of Conduct) og fremme gennemsigtighed i organisationen.
- Kunstnerisk indsigt: Forståelse for at lede en skole, hvor kunstnerisk praksis er en del af en hverdag. Du skal kunne værdsætte og støtte den kreative proces, samtidig med at du sikrer en balanceret drift.
- Økonomisk forståelse: Højskolen er en selvejende institution, hvor forstanderen er den øverste ansvarlige. Derfor forventer vi også en stor økonomisk ansvarlighed og en god fornemmelse for det forretningsmæssige aspekt af at drive højskole. Det er både hvad angår tiltrækning og fastholdelse af elever og kursister, samt implementering af nye tiltag, der kan bidrage positivt til økonomien.
Personlige egenskaber
Vi søger en forstander, der er:
- Empatisk og lydhør: Du møder mennesker med respekt, ligeværd og positivitet. Du er interesseret i at forstå dine omgivelser, lytter aktivt til ideer fra medarbejdere og elever, og skaber en kultur, hvor det er trygt at bede om hjælp, sige nej, lave fejl eller foreslå nyt.
- Åben og inkluderende: Fremmer en tillidsbaseret kultur og et samarbejde på tværs af faggrupper, afdelinger og roller. Du støtter fællesskabsmentalitet, hvor “vi løfter i flok”, og sikrer, at ingen føler sig alene. Du er god til at anerkende på tværs og har forståelse for modsatrettede synspunkter.
- Visionær og udviklingsorienteret: Du har visioner og drømme for skolens fremtid og kan udvikle en moderne højskole med ånd, nærvær og fokus på trivsel. Du styrker det, der allerede fungerer, og integrerer familier, påhæng og lokalsamfund i skolens liv, inklusive sikring af hyggelige, funktionelle og fremtidssikrede boliger.
- Kommunikativ og relationsstærk: Du er god til at tale med elever (primært unge mennesker), og du formidler skolens værdier empatisk og engagerende. Du fremmer god kommunikation mellem alle involverede – undervisere, praktisk personale, ledelse, bestyrelse, elever, familier og naboer – og sikrer klarhed om konflikthåndtering.
- Selvreflekterende: Du har stor selvindsigt og kan fornemme et rum, en gruppe og de relationer, der opstår på tværs af disse. Du er interesseret i den kollektive succes på institutionens vegne. Du er åben over for feedback og sikrer, at medarbejdere kan gå til ledelsen ved behov.
Ansvar
- Ledelse af daglig drift, herunder personale, økonomi og administration.
- Udvikling af skolens strategi i samarbejde med bestyrelse, ledelse og øvrige medarbejdere.
- Fremme af relationel trivsel: Skabe psykologisk tryghed, tillid, respekt, ligeværd og gennemsigtighed.
- Støtte til undervisning og elevudvikling: Sikre, at kunsten står centralt, og at eleverne oplever et hyggeligt, inkluderende “hjem”.
- Ekstern repræsentation: Formidle skolens vision til potentielle elever, samarbejdspartnere og offentligheden.
- Implementering af en god adfærdskodeks, der integreres i undervisning og dagligdag.
Det praktiske
Du har lyst til at bo på skolens naturskønne område. For at understøtte skolens hjemlighed er der bopælspligt for forstanderen. Skolen stiller en attraktiv forstanderbolig til rådighed.
Løn og ansættelsesbetingelser iht. ansættelsesbekendtgørelsen.
Ansøgning
Hvis du kan se dig selv som forstander på Engelsholm Højskole, så fremsend din motiverede ansøgning inklusiv CV og referencer til ansoegning@engelsholm.dk senest den 17. november 2025. Vi opfordrer til mangfoldighed og inkluderer alle kvalificerede ansøgere uanset baggrund.
Samtaler afvikles søndag d. 23. november og mandag d. 24. november og anden samtalerunde mandag d. 8. december/tirsdag d. 9. december.
Stillingen ønskes besat 1. januar 2026 eller snarest derefter.
For yderligere informationer om stillingen er du velkommen til at kontakte konstitueret forstander Anders Ruby på anders@engelsholm.dk eller 25163555 eller bestyrelsesformand Søren Lindbjerg på formand@engelsholm.dk eller 24987454.