FORÅR 2017 - FOTOGRAFI

Underviser: Kristian Sæderup

Uge (2 og) 3

AT FANGE LYS MED EN SORT KASSE
I den første uge skal vi undersøge hvad lys er; hvordan vi kan lære at fange det og styre det med et kamera. Vi skal lave forskellige små lys-eksperimenter og øvelser med kamera, der giver teknisk forståelse, øger vores bevidsthed for lysets fysik og hjælper os til at lære hinanden at kende:)

Uge 4

KAMERA OG KROP
’Snapshot’ er en bestemt fotografisk strategi, hvor fotografen bruger kameraet frit, ukontrolleret og som en forlængelse af sin egen krop. Det fotografiske snapshot er ofte fyldt med udtryk, energi og skjulte fortællinger om fotografens egne drømme og længsler…
I denne uge taper vi vores skærme på kameraet til, slipper kontrollen og laver fotografisk dagbog.

Uge 5 og 6

ANALOGT FOTOGRAFI
Vi skruer tiden tilbage til før det digitale og skaber fotografi ved hjælp af sølv, kemi og vores hænder.
I uge 5 og 6 skal vi kun arbejde med analogt fotografi. I skal lære hvordan man eksponerer ved hjælp af lysmåler, hvordan man fremkalder film og kopierer billeder fra negativer i mørkekammeret.

Uge 7 og 8

WORKSHOP: LAV DIT EGET ZINE
Et zine er en selv-produceret og selv-udgivet bog eller magasin. Et zine er ofte produceret hurtigt og billigt på f.eks. kopimaskine.
Fotografer verden over har taget magten over fotobog-mediet og udgiver selv deres bøger udenom de etablerede forlag.
På denne workshop kobler vi os på denne rivende udvikling, og på bogreceptionen, ved workshoppens afslutning, har alle kursister udgivet deres eget personlige zine.

Fotograf Peter Helles Eriksen er gæstelærer i uge 7 og 8. Peter er uddannet fotojournalist fra Journalisthøjskolen og arbejder som freelancefotograf og med egne fotografiske projekter. Peter har for nylig udgivet fotobogen ’PHENOMENA’ - om UFOer i USA - sammen med fotograferne Sara Galbiati og Tobias Selnæs Markussen. Bogen, og projektet som bogen er opstået på baggrund af, har fået meget omtale i udlandet og er udstillet flere forskellige steder i Europa.
(www.peterhelles.dk)

Uge 9

PORTRÆT I STUDIE

I denne uge ruller vi mørklægningsgardinerne ned; lukker alt det naturlige lys ude og tænder for flashanlægget… Vi skal arbejde med lyslægning og undersøge, hvordan vi kan skabe forskellige udtryk, stemninger og fortællinger, når vi selv styrer og kontrollerer lyset.
Vi vil invitere mennesker ind i vores lys og arbejde med portrætsituationen; hvordan skaber man et stærkt, vedkommende portræt. Hvordan fremstiller man et andet menneske?

Uge 10

TEMAUGE
Temauge sammen med resten af skolens linjer. Vi udforsker, hvad der sker, når man blander alle de forskellige tilgange, som de forskellige linjer arbejder ud fra, og forsøger at skabe et fælles produkt.

Uge 11

FOTOGRAFI OG STED
I denne uge skal vi lave fotografiske undersøgelser af steder: Vi skal arbejde langsomt, statisk og med stativ. Vi skal lytte koncentreret efter stedernes sjæl og omsætte dette til fotografi.

Uge 12 og 13

FOTOGRAFI OG DET NÆRE
Fotografi er et sprog og et medie, men kan fotografi også være en vej? For nogle er grænsen mellem at være fotograf og at være menneske ikke eksisterende, - det flyder sammen og griber ind i hinanden, så det at fotografere, er at leve og at leve, er at fotografere.
I uge 12 og 13 er fotograf Asbjørn Sand gæstelærer. Ugerne kommer til at handle om fotografi og det nære, om følelser og intuition og om hvordan vi, gennem fotografi, kan leve intenst og vågent.
Asbjørn er uddannet fotojournalist fra Journalisthøjskolen og arbejder som freelancefotograf og med egne, fotografiske projekter. Flere af Asbjørns projekter tager udgangspunkt i hans nære omgivelser; der er venner og familie; der er personlige rejser.

(www.asbjornsand.com)

Uge 14

Musikvideo - fælles for linjerne VJing og Foto

I ugen skal du, sammen med et par stykker mere, planlægge, optage og redigere en musikvideo til et nummer lavet af en af skolens musikelever.
Fokus er både på projektdelen; hvordan man kommer fra idé til færdigt resultat, på den tekniske del (optagelse, redigering og publikation på nettet) og selvfølgelig den æstetiske og stilistiske del der handler om, hvordan man laver noget cool og flot der passer til musikken.
Du lærer at bruge et digitalt spejlreflekskamera og hvordan du, med den rigtige software, får det til at ligne en million.

Mads Knudsen (også kendt som VJ Mad ES) er gæstelærer.

Uge 15

FOTO/ELEKTRONISK MUSIK CROSSOVER

Vi kender både musikvideoen, hvor et musiknummer har fået en visuel overbygning, og filmmusikken, hvor musikken skal fungere som understøttende for det, der foregår på den visuelle front. Men hvordan lyder foto-musik? Det er der ingen, der ved - så det skal vi udforske i en tværfaglig uge, hvor vi arbejder sammen med elektronisk musik-holdet. Vi skal udforske rummet imellem det audielle og det visuelle og se, hvad det er der opstår der, som ikke findes i nogle af delene, hver for sig.

Uge 16

LANDSKABSFOTOGRAFI
Rundt om Engelsholm Højskole rejser sig og falder et kulturlandskab med marker, læhegn, ådal og hede. Køerne græsser mens uglen sover i det gamle egetræ. Her er ingen farer, ingen synlig forurening, er det idyl?
Hvordan kan vi beskrive dette landskab med fotografi uden at lave kedelige, klichefyldte postkort? Hvordan kan vi, fotografisk og menneskeligt, forholde os til det?

Uge 17

STUDIETUR
Turen går til Island og elever på fotografilinjen, skal fotografere på baggrund af en konkret opgave.

Uge 18

IDÈ-KONCEPT-VÆRK
I denne uge er kunstfotograf og skribent Kirstine Autzen gæsteunderviser på fotografilinjen. Kirstine vil tage udgangspunkt i opgaven fra studieturen og ugen kommer til at handle om, hvordan man som fotograf og billedkunstner bearbejder et fotografisk materiale; konceptualiserer, ideudvikler og giver det form og herved skaber et færdigt, fotografisk (kunst)værk.

Kirstine Autzen er uddannet fra fotoskolen Fatamorgana og er cand. mag. i Visuel Kultur fra Københavns Universitet. Kirstine er udøvende fotograf og billedkunstner og har undervist på flere af landets fotoskoler. (www.kirstineautzen.dk)

Uge 19

FOTOGRAFI OG DET SERIELLE

Når vi sætter fotografier i sammenhæng med andre fotografier skaber vi forløb og fortælling. I uge 14 og uge 16 skal vi undersøge, hvordan forskellige fotografer arbejder med det serielle. Vi skal læse og diskutere fotografiske essays, nærme os begrebet ’typografi’ og lave vores egne fotografiske serier.

Uge 20

STUDIETUR TIL KØBENHAVN

Uge 21

FOTOGRAFI SOM FYSISK OBJEKT

Fotografier er plastiske; de skifter betydning og udtryk afhængig af hvordan de bliver produceret, monteret og præsenteret.
I denne uge vil vi se eksempler på, hvordan fotografer skaber ny betydning og mening ved, at montere deres fotografier i bestemte sammenhænge og på bestemte måder. Vi skal også selv undersøge og afprøve, hvordan vi kan skabe nye fortællinger når vores fotografier bliver til fysiske objekter. Hvad sker der f.eks. hvis et portræt af en ung mand monteres nede på søens bund, så beskueren kun lige aner det gennem vandet?

Uge 22 til 25

PROJEKTUGER

De sidste fire uger af semestret arbejder alle med et selvstændigt eller fælles kunstprojekt, som man selv definerer. Det handler om at komme i dybden med lige præcis den del af faget, du brænder for. Afslutningsvis kulminerer projektugerne i en stor, fælles udstilling for alle linjer. Udstillingen er et offentligt tilgængeligt arrangement. I uge 23 og 24 er fotograf Fryd Frydendahl gæstelærer og vejleder. Fryd er uddannet fra ICP (International Center of Photography) i New York, hvor hun stadig bor og arbejder. Fryd har udgivet egne publikationer og lavet udstillinger i Danmark og udland.
(www.frydfrydendahl.com)