FORÅRET 2017 - ELEKTRONISK MUSIK

Lærere: David Mondrup og Anders Ruby

Uge 2/3

ALTERNATIVE LYDKILDER

Siden det blev muligt at optage lyd på bånd, har kreative lydkunstnere også brugt de optagne lyde til at lave deres kunst med. Der går en lige linie fra 30ernes hörfilm over 50ernes musique concrete til Björk og Matmos der bygger beats af industrilyde, og lyde der kun eksisterer i den digitale sfære. Det er samtidig lyde, der stiller spørgsmålstegn ved, hvad det gør ved musikken at man kan genkende lydenes ophav. Vi laver nedslag i den elektroniske musikhistorie - men først og fremmest skal vi selv ud og prøve det af. Optage og generere vore egne lyde, klippe dem i småstykker, strække dem ud af facon, bygge rytmer, melodier og lydcollager af det. Opgaven er perfekt til samtidig at lære og øve de grundlæggende principper inden for sequencing, såsom audio, MIDI, automatisering, softwareinstrumenter, plugins, send- og inserteffekter og generelle mix teknikker.

Uge 4

LIVE - ELEKTRONIKKEN SOM INSTRUMENT / VJ

Hvordan spiller man live med sin computer? Det skal vi øve os på i dette modul. Vi forbereder lyde og loops, sætter knapper på effekter, forbereder vores numre, og øver os. Og øver, og øver, og øver lidt mere, for at få den bedst mulige performance ud af det. Til slut holder vi en koncert for resten af skolen. Det bliver muligvis vores første koncert, men det bliver helt sikkert ikke den sidste.

Uge 5

MINIMALISME

Minimalismen er ikke så meget en stil eller en genre, men nærmere en teknik til at belyse og fremelske de ting i en komposition, der ellers ville blive overset. Bliv bekendt med nogle af principperne bag minimalistisk musik: Fra avantgardens horrible provokationer - til organiske, hypnotiske og repetitive mønstre. Teknikkerne og ideerne vi arbejder med kan anvendes i alle genrer til bla. trommeprogrammeringer, opbygning af pads, tema- og bassline komposition.

Uge 6

SYNTESE / VJ

Et forløb der handler at arbejde med - og at forstå - synthesizere. Forståelsen af de grundlæggende principper bag disse er relevant i forhold til det meste elektroniske musik. Vi kigger på, lytter til, og gør os erfaringer med: waveforms, oscillatorer, lfo’er, filtre, envelopes, modulationsmuligheder og meget mere.

Uge 7

SAMPLING

Endnu en uge om virtuelle instrumenter, denne gang med særligt fokus på sampleren. Vi skal arbejde med at lave vores egne instrumenter ud fra lydoptagelser som vi laver på stedet. Det kan være af skolens mange analoge instrumenter, eller af lyde der kommer alle mulige andre steder fra.

Uge 8

SONGTRONICA (SAMMEN MED SANGSKRIVNING)

Vi skal blande de to tilgange, elektronisk musik og klassisk sangskrivning.

Du kan som sangskriver forvente at blive klogere på studieproduktionen som kunstform; som elektronisk musiker kan du forvente at komme til at arbejde med udgangspunkt i det, der er den historiske baggrund for næsten al musik - melodi og tekst.

Uge 9

GRAFISK NOTATION

Der findes i den elektroniske musiks historie, en lang række eksempler på brugen af grafiske partiturer. Det skal vi også prøve! I denne uge oversætter vi tegninger, krummelurer, symboler og egne streger til musik. Vi undersøger hvad den grafiske notation kan - og ikke kan. Det er ikke nødvendigt at kunne læse noder - men det er en hjælp hvis du kan tegne en giraf.

Kunstnere som Aphex Twin, Brian Eno, Karlheinz Stockhausen, Else Marie Pade, John Cage og Morton Feldman, har alle gjort brug af grafisk notation.

Uge 10

TEMAUGE

Temauge sammen med resten af skolens linjer. Vi udforsker, hvad der sker, når man blander alle de forskellige tilgange, som de forskellige linjer arbejder udfra, og forsøger at skabe et fælles produkt.

Uge 11

ARBEJDSMETODER / VJ

Vi vil i denne uge beskæftige os med processer, tilgange, metoder, teknikker og praktiske øvelser til at arbejde med jeres egen musik. Det bliver en uge, hvor der skal produceres meget, og hvor vi kommer rundt i mange forskellige produktionsteknikker, og hvor man får en masse værktøjer til at få mere materiale ud af hovedet og ind i computeren.

Uge 12 + 13

DIEM PRAKTIK (VJ uge 13)

Vi får besøg af 2.års studerende fra DIEM, den elektroniske musikuddannelse på Det Jyske Musikkonservatorium. Som et led i deres uddannelse skal de prøve at undervise i 2 uger, og det er ikke til at vide hvad de vil finde på, men det plejer bestemt ikke at være kedeligt. Forvent at blive udfordret.

De vil samtidig kunne give et indtryk af studiemiljøet på DIEM, og hvad der kræves for at komme ind på uddannelsen.

Uge 14

MIX

En uge hvor vi dykker ned i den grundlæggende disciplin at mixe lyd. Hvilke effekter opfylder hvilke formål, hvad betyder de mange parametre der kan skrues på, og hvordan løser jeg eventuelle problemer med at få musikkens mange elementer til at lyde godt sammen?

Mixing er på én gang en helt grundlæggende værkstedsdisciplin, og samtidig et af de mest magtfulde redskaber i den kreative proces, og vi skal omkring både håndværket og kreativiteten.

Uge 15

ELEKTRONISK / FOTO CROSSOVER

Vi kender både musikvideoen, hvor et musiknummer har fået en visuel overbygning, og filmmusikken, hvor musikken skal fungere som understøttende for det, der foregår på den visuelle front. Men hvordan lyder foto-musik? Det er der ingen, der ved - så det skal vi udforske i en tværfaglig uge, hvor vi arbejder sammen med foto-holdet. Vi skal udforske rummet imellem det audielle og det visuelle og se, hvad det er, der opstår der, som ikke findes i nogle af delene hver for sig.

Uge 16

KLARGØRING TIL ISLAND / VJ

Engelsholms studietur er en lejlighed til at få indtryk fra scenen på det sted man besøger. Men det er samtidig også en kærkommen chance for at få lov at fremvise det man laver for et helt nyt publikum. De seneste år har studieturen indeholdt mindst én mulighed for at spille for det lokale publikum, og i år bliver ingen undtagelse. Derfor er ugen op til afgang sat af til at finpudse vores live performance, få de sidste numre helt i kassen, og øve os på at fremføre dem mest muligt effektivt.

Uge 17

STUDIETUR T. REYKJAVIK

- medbring lydoptagere, og brug dem flittigt.

Uge 18

OPFØLGNING PÅ STUDIETURSOPGAVE / REALLYD

Inden studieturen vil I have fået en opgave, som I er begyndt at løse i Island. Denne uge bruger vi til at fordøje studieturen ved at færdiggøre opgaven.

Uge 19

CLICK FESTIVAL

Denne uge vil i høj grad gå med at forberede og optræde med live performances. I weekenden i uge 20 drager vi til Click Festival i Helsingør og spiller for publikum der. Festivalen har masser af performances med store og små navne fra den populære og eksperimenterende elektroniske scene i verden, og dette er din chance for at være en del af den samme scene.

Uge 20

Studietur til København + Click Festival.

Uge 21

FORBEREDELSE TIL PROJEKTUGER

Vi arbejder med hvordan man formulerer et projekt, sætter deadlines, finder et spændende emne. Fra idé-fasen til udførelsen.

Uge 22-25

PROJEKTUGER.

Projektugerne er perioden, hvor man arbejder intensivt og i dybde med et selvformuleret projekt. Der er meget brede rammer for, hvad projektet kan handle om: En monstrøs 12 meter høj lydinstallation, et sample-instrument, der aldrig er nogen, der har hørt før, eller en minimalistisk electonica EP. Projektugerne er en unik chance for at komme i dybden med et selvformuleret musikalsk projekt under kyndig vejledning. Den sidste uge af projektperioden vil være rettet mod semesterets afslutningsudstilling, hvor alle linjer præsenterer deres værker.