Skip to main content

AUDIOVISUEL KUNST & VJING

På Audiovisuel Kunst & VJing eksperimenterer vi med alt fra analog video og programmering til at blande farvede olier med vand og projektere det på en bygning. Du lærer at optage og redigere videomateriale, programmere interaktive installationer og afvikle sceneshows. Du får erfaring med et bredt spektrum af teknologi i værkstedet og bliver fortrolig med en stor mængde software og hardware.

Det er ikke et krav, at du har forudgående viden for at starte på linjen – vi lærer dig det hele. Til gengæld skal du have lyst til at lære om og gå i dybden med mange forskellige former for teknologi og kunstneriske udtryk.

Faget giver dig indblik i, hvordan teknologien omkring dig fungerer, og hvordan den kan anvendes i nye sammenhænge. Vi eksperimenterer og nørder med software, analogt videoudstyr, projektioner samt kodning og skaber visuelle oplevelser, som vi vil optræde med under koncerter både på og uden for skolen.

I AKVJ arbejder vi sammen som et hold mod et fælles produkt, hvor alle bidrager og lærer af hinanden.

Spørgsmål før du tilmelder dig?
Har du spørgsmål til linjefaget, er du velkommen til at kontakte underviser Marius Nielsen.

Engelsholm Højskole - VJ & digital kunst
Engelsholm Højskole _ VJ og audiovisuel kunst
Engelsholm Højskole _ VJ og audiovisuel kunst
Engelsholm Højskole _ VJ og audiovisuel kunst

Moduler i undervisningen


Analog video

Analoge videokameraer, videomixere og videosynthesizere var VJ’ens primære redskaber før computeren. De analoge maskiner bliver stadigt sjældnere, men er evigt aktuelle i kraft af de unikke og uventede udtryk, de kan skabe. I værkstedet råder vi over en masse analogt videoudstyr, som kan sættes sammen på et utal af måder. Vi skal især arbejde med analog videofeedback, en enormt syret og uforudsigelig teknik, der skaber nogle vilde visuals.


Video som materiale

Videoloops er en af de mest grundlæggende elementer i VJing. Vi skal lære at skabe vores egne loops og gøre dem klar til livebrug. Ud fra et tema går vi på jagt på det store internet for at finde sjove, skæve og spændende klip, der kan klippes og redigeres til nye udtryk.


Live!

Vi arbejder med visuel konceptudvikling, scenedesign og teknisk opsætning, mens vi forbereder os på at afvikle visuals til Elektronisk Musiks første koncert.


Projection Mapping

Vi giver os i kast med disciplinen projection mapping – kunsten at bøje videoprojektioner, så de passer til overflader i virkeligheden. Med softwaren MadMapper projekterer vi nye dimensioner på rum, flader og objekter.


Kreativ Kode

Programmering er slet ikke så svært at komme i gang med, som man skulle tro, og det er et enormt nyttigt kunstredskab. Du introduceres til programmeringsmiljøet Processing og lærer at kode din egen software, der kan bruges til interaktive installationer eller til at skabe visuals.


Procesudstilling

På Engelsholm betragter vi hele den kreative proces som en væsentlig del af læringen. Procesudstillingen er et initiativ, der fokuserer på at give indblik i den kunstneriske praksis, herunder de udfordringer og fejl, der opstår undervejs, frem for blot at fremvise færdige kunstværker.

Formålet er at lære af hinandens erfaringer og arbejdsprocesser samt give en forståelse af, hvordan der arbejdes på værkstederne og på linjefagene. Procesudstillingen giver os samtidigt mulighed for at reflektere over, hvad det vil sige at udstille sine værker for andre og mødet mellem værk og beskuer.


Fordybelsesuger

Fordybelsesugerne ligger i slutningen af semesteret og er en øvelse i at omsætte kunstnerisk tænkning til praksis. Her får du mulighed for at arbejde intensivt og i dybden med et selvvalgt projekt, hvor du kan gå på opdagelse i forskellige materialer, teknikker og temaer fra undervisningen eller udforske helt nye idéer. Du kan vælge at arbejde tværfagligt, alene eller sammen med andre. Processen inkluderer alt fra idégenerering, beskrivelse og argumentation til planlægning og udførelsen af dit produkt eller værk. Fordybelsesugerne afsluttes med en offentlig udstilling, hvor alle er velkomne.

Det siger eleverne

Hør hvad Astrid fortæller om linjefaget Audiovisuel Kunst & VJing. Du er velkommen til at kontakte Marius, der er underviser på faget, hvis du har spørgsmål.

UNDERVISER

Marius har arbejdet med levende visuals siden 2012. Han brænder for at give sin passion og viden om design, software og hardware videre til håbefulde billedkunstnere. Pensum tager udgangspunkt i hans egen praksis og erfaringer, som han stadig udforsker som et aktivt medlem af den danske VJing-scene.