Skip to main content
GÆSTEUNDERVISER

Kirk Knuffke

Kirk Knuffke – en af moderne jazz’ dygtigste fortolkere og formidlere af krydsfeltet mellem det indre og ydre, frihed og swing. Kornetist og komponist Kirk Knuffke har “fuld kontrol over sit krævende instrument” (citat: All About Jazz).

Knuffke har modtaget anerkendelser som NPR’s Bedste Jazzalbum med 2017-udgivelsen Cherryco(Steeplechase), vinder af DownBeat Magazines “Rising Star” kritikerpris i 2015 og modtager af Jerome Foundation Composer-stipendiet. Han blev nummer to i verden blandt trompetister i El Intruso Critics Poll i 2016 og var en af de fire nominerede til Årets Trompetist af Jazz Journalists Association i 2014.

Knuffke har udgivet 18 albums som leder eller co-leader og medvirker som sideman på over 50 optagelser med solister som Matt Wilson, Allison Miller, Butch Morris, Uri Caine, Pierre Dørge og Michael Formanek, for blot at nævne nogle få. Det er ikke overraskende, at The New York Times har kaldt Knuffke “en af New York Citys travleste musikere.”

Oprindeligt fra Colorado, begyndte den selvlærte Knuffke at spille med Butch Morris efter sin ankomst til NYC i 2005. Dette venskab resulterede i fire udgivelser og flere europæiske turnéer. Knuffke sluttede sig derefter til det anerkendte Matt Wilson Quartet i 2009 og indspillede Gathering Call (Palmetto) med John Medeski. Knuffke har haft gavn af mentoring fra både Ron Miles og Ornette Coleman. Han optræder i øjeblikket med Allison Miller’s Boom Tic Boom, Sifter med Mary Halvorson og Wilson, samt grupper ledet af Charlie Hunter, Ben Allison, Ray Anderson, Mark Helias, Bill Goodwin, Karl Berger, Michael Bisio og Ted Brown.

Knuffke’s evne til “perfekt at balancere listigt groove og meditativ udforskning” (Time Out New York) er blevet fremhævet under samarbejder med en række fremragende musikere, herunder Roswell Rudd, William Parker, Myra Melford, Steve Swell, Marshall Allen, Tootie Heath og Billie Hart. Han har i 2018 indspillet en duoplade med John Medeski. Hans 2015-udgivelse Arms and Hands (Royal Potato Family) fik ros fra alle større jazzpublikationer, 4 stjerner i DownBeat Magazine og omtale i The Sunday New York Times. Artikler i DownBeat, The Village Voice og JazzTimes har fremhævet Knuffkes unikke talent.